14 apr. 2011

Fixat gaddarna


Idag var det dags för våra katter att få tänderna kollade. Siri visste vi hade tandsten så hon hade en tid för att ta bort detta, Simba skulle bara på en kontroll hos tandläkaren för att se hur hans tänder såg ut. Finns inget värre än att stoppa in en katt i en transportbur och köra dom i bil, det jamas något fruktansvärt! 
Vi går hos djurkliniken i farsta där dom är väldigt trevligt. Siri fick först undersökas och då hon haft problem med vax i öronen samt att vi tror att hon kanske har ont i leder. Öronen var fria från öronskabb men vi har fått droppar som vi ska ta för att ta bort eventuell infektion som kan ligga i örat. Lederna kändes bra men hon kan ha små besvär som inte kan upptäckas vid undersökning. 
Sen vad det gäller hennes tänder så var veterinären orolig över att hon hade en tandsjukdom så hon ville även ta en röntgenbild på en tand för att utesluta detta. Innan Siri skulle sövas skulle blodprov tas för att kolla så hon mår bra, detta görs på äldre katter. Så var det dags för mig att lämna Siri i deras händer så jag åkte hem till Simba.
Vid två hade jag tid för undersökning av Simbas tänder så det var bara att stoppa nästa katt i buren och åka iväg, denna resa var ännu hemskare då Simba jamade ännu högre och försökte gräva sig ut ur buren!
Simba undersöktes och hans tänder var fina som när på lite tandsten men inget som akut behövdes tas bort. Däremot tyckte veterinären att han var lite överviktig (vilket vi vet om) så hon rekommenderade ändrad kost.
Siri hade klarat narkosen bra och nu är hennes tänder fina! Tyvärr upptäckte de på blodprovet att hon har problem med njurarna så vi ska byta kost till henne för att minska de problemet. 
Ja, då var de båda så glada att sätta sig i bilen och åka hem, eller inte! Efter lite tvång var de båda i sina burar och vi åkte hem. Siri är fortfarande trött och lite groggy men verkar ändå må bra. Denna dag har varit jobbig för katterna och jag hoppas det dröjer till de måste åka till veterinären igen. Nu väntar bara nästa utmaningar med ny mat samt örondroppar och att försöka få båda katterna att gilla att få tänderna borstade! Jippi, ser verkligen fram emot detta!

3 kommentarer:

Pappa sa...

Det är väl ingen som tycker om att gå till tandläkaren. Skulle man sedan köras dit instängd i en låda också då vore det ännu värre.
Jag lider med dem.

Lisa sa...

Jag håller med! Jag kände mig jätte elak

Jessica sa...

Åh inte alls kul att tränga in katterna i en bur :( Vi måste ju göra så med våra katter snart här med men tack o lov inte för att åka till någon läkare i alla fall.